پادکست میتواند به برندها در جذب جوانترها و تحصیلکردهترها کمک کند، اما خالقان محتوا اغلب از استفاده از این رسانه پربار غافل میمانند. دنیل رولز و سیارن راجرز، متخصصان بازاریابی دیجیتال، به شما کمک میکنند تا موانع احتمالی را که پیام شما را مهار میکنند، فراتر ببرید. آنها پیشنهاداتی برای جلب توجه در میان سیل محتوای جدیدی که مردم در آنلاین مواجه میشوند، ارائه میدهند. همچنین اطلاعاتی برای پر کردن شکافهای دانش فنی ارائه میدهند. رولز و راجرز یک منبع عملی و جامع برای پادکست سازی تهیه کردهاند که میتواند به شما کمک کند منافع تجاری از خودتان به دست آورید.
نکات کلیدی کتاب
- پادکست از دیگر انواع محتوای دیجیتال مزایای بیشتری دارد.
- پادکست میتواند اعتماد و وفاداری کاربران را بسازد و تصویر برند را محکم کند.
- یک پیشنهاد ارزشمند مشخص برای ایجاد محتوا داشته باشید.
- با انتخاب قالب مناسب پادکست به گروه هدفتان وصل شوید.
- توصیههایی را دنبال کنید تا پادکست باکیفیتی را در منزلتان ایجاد کنید.
- پادکست خود را در کانالهای متعدد تبلیغ کنید و همزمان تصویر برندتان را بسازید.
- از دادهها و تحلیل برای هدفگیری گروههای محدود استفاده کنید.
- هوش مصنوعی توانایی پادکستسازی را گسترش میدهد.
چکیده کتاب
پادکست مزایایی نسبت به سایر انواع محتوای آنلاین دارد
پادکسترها رقابت زیادی دارند، از جمله حدود 2.5 میلیون پست متنی جدید که هر روز منتشر میشود و 576 هزار ساعت ویدیو که روزانه بارگذاری میشود. اما پادکست مزایایی ارائه میدهد چون مردم پادکست را بختیجه از دیگر انواع محتوا مصرف میکنند. به عنوان مثال، هنگام مصرف پادکست افراد معمولاً به صفحه نگاه نمیکنند؛ بلکه در حالی که با صفحه سرگرم هستند گوش میدهند. و زمان بیشتری را به گوش دادن پادکست اختصاص میدهند. مردم همچنین پادکست را به صورت سریالی و اغلب قسمتها را چند بار پخش میکنند.
مزایای تولید پادکست:
- ارتباط شخصی: چون پادکستها یک گفتگوی تمام عیار را تقلید میکنند، شنوندگان میتوانند با مجریان پادکست ارتباط همیشگیتری برقرار کنند نسبت به تولیدکنندگان محتوای ناشناس آنلاین. این باعث ایجاد وفاداری میشود.
- تمرکز بر نیچ: پادکستها به تولیدکنندگان اجازه میدهند که بر تمرکز بر روی موضوعات / ژانرهای خاص تمرکز کنند و با مخاطبان تخصصی در نیچ مشخص، اعتبار و مهارت بیشتری ایجاد کنند. این کار با سایر انواع محتواهای عمومیتر سختتر است.
- قابلیت حمل: پادکستها بسیار مناسب برای گوش دادن در حرکت با استفاده از تلفنهای هوشمند و پخشکنندههای MP3 هستند. شنوندگان محتوا را در حین رفت و آمد، ورزش و غیره لذت میبرند بدون نیاز به اینترنت یا داده.
- کشف: دایرکتوریهای پادکست و لیستهای پخش خودکار مانند اسپاتیفای، به شنوندگان کمک میکنند تا پادکستهای جدید را تجربه کنند. به افزایش کشف کمک میکند.
- درگیری: مدت زمان قسمتهای پادکست باعث میشود شنوندگان برای مدت طولانیتری درگیر باشند نسبت به فرمتهایی مانند پستهای رسانههای اجتماعی که به سرعت مصرف میشوند. این باعث افزایش تأثیر بازاریابی میشود.
- قابلیت تحمل هزینه: پادکستسازی نسبت به تولید ویدیو هزینه نسبتاً کمتری دارد. این باز کردن راه به بیشتر خالقان میدهد.
- دسترسیپذیری: تعداد شنوندگان پادکست در بین دستههایی مانند خانوادهها و سالمندان که به دنبال سرگرمی و اطلاعاتی قابل دسترس صوتی هستند، رشد میکند.
"اعم از اینکه پادکست زندهای به سبک مصاحبه را که مستقیما روی گوشی همراهتان ضبط میکنید یا پادکستی با تولید بالا و بخشهای متعدد که نیاز به پیش و پستولید گسترده دارد، تنها محدودیت شما تصورات ذهنیتان است."
پادکست امکان ارتباط با گروههای هدفی را فراهم میکند که از لحاظ آمار جوانتر، درآمد بیشتر و درگیرتر از میانگین هستند. شاید شما از توانمندیهای پادکست بهرهگیری نمیکنید چرا که ورود به آن را دارای موانع قابل توجهی میبینید، اما در واقع همه چیزی که برای شروع نیاز دارید یک ضبطکننده صوتی - حتی یک گوشی هوشمند - و همچنین محیط مناسبی برای ضبط و علاقهمندی به یادگیری در مورد این رسانه است.
پادکست میتواند اعتماد و وفاداری کاربران را ایجاد کرده و تصویر برند شما را تقویت کند.
تصویر برند شما شبیه شخصیتی برای کسب و کار شماست. مفهوم دموکراسی برند را بپذیرید: تلاش نکنید برند خود را با رویکرد هرمی بالا به پایین تعریف کنید؛ بلکه اجازه دهید درک عمومی تصویر برند شما را شکل دهد. مردم امروز مایلند با برندها روی پلتفرمهای رسانهای دیجیتال تعامل داشته باشند، پس برندهای سنتی که از پخش تبلیغات استفاده میکنند باید به سمت رویکرد گفتگوییتر حرکت کنند. راهاندازی یک پادکست متصل به برند شما میتواند به دستیابی به اهداف کسبوکار و تقویت تصویر برند شما در عین ایجاد ارزش برای مخاطبان هدفتان کمک کند.
رویکرد چندکانالی را برای استراتژی بپذیرید. این به این معناست که تعداد زیادی عوامل و تأثیرات سبب میشوند تا مردم تصمیم بگیرند برند شما را پشتیبانی کنند. و این تأثیرات و عوامل در طول مسیر کاربر رخ میدهند. پادکست نماینده قدرتمندی برای ارتباط مردم با برند شماست. بنابراین از استراتژی چندکاناله برای بازاریابی استفاده کنید تا از تمامی رسانهها و کانالها بهره بگیرید.
"پادکست امکان ساختن و تقویت برند ما را فراهم میکند، که به این معنی است که میتواند در رسیدن به تمام اهداف تجاری ما کمک کند."
این به این معنا نیست که باید به طور تهاجمی و فروش محورانه محصولات یا خدمات خود را به کاربران ارائه کنید. بلکه باید فرصت اشتراک گذاشتن محتوای مفید، جالب یا الهام بخش را داشته باشید - که احساس اعتماد و حمایت از برند شما را تقویت میکند. به عنوان مثال یک آژانس سئو میتواند با راه اندازی یک پادکست که مشاورههایی در مورد بازاریابی دیجیتال ارائه میدهد، برند خود را به عنوان یک متخصص قابل اعتماد معرفی کند. یک شرکت لباس ورزشی هم میتواند نکاتی در مورد تمرینات و آمادگی جسمانی به اشتراک بگذارد.
پادکست می تواند به دستیابی به اهداف تجاری شما در سه زمینه تاثیرگذار باشد: نخست، پادکست می تواند به طور مستقیم موجب اقدامی شود مانند تحریک یک شنونده به خرید یک خدمات یا محصول. دوم، پادکست می تواند به طور غیرمستقیم موجب اقدام شود - مانند الهام بخشیدن به انجام یک اقدام که در نهایت منجر به خرید می شود مانند ثبت نام در خبرنامه. سوم، پادکست می تواند تاثیر برندی داشته باشد - مانند شکل دادن به تصور شنوندگان از برند به طوری که بعدا ممکن است به خرید تمایل پیدا کنند.
پادکست همچنین می تواند منبع درآمد خود باشد. بعد از اینکه توانستید تعداد کافی شنونده جذب کنید، راه هایی برای تجاری سازی پادکست وجود دارد مانند فروش تبلیغات، فروش محصولات مرتبط با برنامه و دعوت از شنوندگان برای حمایت مالی از طریق پلتفرم هایی مانند پاتریون. بنابراین پادکست می تواند درآمدزایی مستقیم هم داشته باشد.
یک مقصود ارزشمند مشخص داشته باشید تا راهنما و هدایتکننده تولید محتوا باشد.
موضوع ارزشآفرینی خود - آنچه قصد ارائه به شنوندگان دارید - را روشن کنید تا بدانید باید روی چه نوع محتوایی تمرکز کنید. اکثر شنوندگان بالقوه از خود میپرسند: «اگر به این برنامه گوش کنم چه چیزی نصیب من میشود؟» با نگهداشتن محتوا سرگرمکننده و جذاب، شنوندگان را درگیر کنید. مجری یا مجریان را با دقت انتخاب کرده و بر اساس توانایی آنها در ارتباط با شنوندگان تصمیم بگیرید. تلاش نکنید با داشتن تمرکز بیش از حد گسترده یا اجازه دادن به مجریان برای گفتگو درباره موضوعات تصادفی، شنوندگان بیشتری جذب کنید. ارزشآفرینی مبهم محدودیتی برای اندازه مخاطبان ایجاد میکند.
"حتی خشکترین موضوعات را میتوان با استفاده از روایت زنده کرد، بنابراین مطمئن شوید که چگونگی ارتباط با مخاطبانتان را به خوبی مشخص کردهاید."
بعد از تعیین مخاطب هدف خود، تحقیقات بازار در مورد نیاز مورد نظرتان را بررسی کنید و با استفاده از یک دایرکتوری پادکست مانند ListenNotes.com محتوای خود را برنامهریزی کنید. Google Trends میتواند کلمات کلیدی مورد جستجوی مردم را نشان دهد و به شما درکی از موضوعات و ایدههایی که مردم میخواهند درباره آن بدانند بدهد. سرویسهایی مانند Google Trends همچنین میتوانند به شما در انتخاب نام برای پادکستتان کمک کنند.
برای ارتباط با مخاطب هدف خود، فرمت پادکست مناسب را انتخاب کنید.
در انتخاب فرمت مناسب پادکست برای انتشار پیام خود، لازم است بین فرمتهای مختلف پادکست انتخاب کنید و با دقت تعداد میزبانان را مشخص کنید و تصمیم بگیرید که آیا برنامه بر پایه مصاحبهها است یا از داستانسرایی برای جلب توجه و تعامل با شنوندگان استفاده میکند. پادکستهای مبتنی بر داستان، از قدرت داستانسرایی برای جذب توجه شنوندگان با یک داستان جذاب بهره میبرند. این نوع پادکستها معمولاً از افکتهای صوتی استفاده میکنند که تجربه شنوندگان را به عمق بیشتری میبرد، بنابراین ممکن است نیاز به کارهای پسا تولید بیشتری داشته باشند. پادکستهای مبتنی بر مصاحبه، که یک فرمت بسیار محبوب است، معمولاً شامل یک میزبان منظم است که در هر قسمت با یک نفر متفاوت مصاحبه میکند. تهیه کنندگان پادکست مبتنی بر مصاحبه میتوانند از تعداد زیادی کارآفرینان، رهبران و نویسندگانی که مشتاق به اشتراک گذاری دیدگاههایشان هستند، بهره ببرند.
بیایید به دو قالب پادکست ذکر شده عمیق تر بپردازیم: پادکست های روایت محور و پادکست های مبتنی بر مصاحبه.
پادکست های روایت محور:
پادکستهای روایتمحور به دلیل رویکرد داستانسراییشان، با استفاده از روایتها و داستانهای قانعکننده برای درگیر کردن و جذب شنوندگان شناخته میشوند. این پادکست ها اغلب از یک قالب ساختاریافته و متنی پیروی می کنند، با روایت ها، شخصیت ها و خطوط داستانی که به دقت ساخته شده اند. آنها از قدرت جلوه های صوتی، موسیقی و طراحی صدا استفاده می کنند تا تجربه ای فراگیر برای مخاطب ایجاد کنند.
مزایای پادکست های روایت محور:
- داستان سرایی جذاب: با ترکیب روایت ها، این پادکست ها می توانند احساسات را برانگیزند، تعلیق ایجاد کنند و شنوندگان را درگیر نگه دارند.
- محتوای منحصر به فرد و به یاد ماندنی: روایت های خوش ساخت پادکست شما را متمایز می کند و تأثیری ماندگار بر مخاطب می گذارد.
- آزادی خلاق: با یک قالب روایت محور، انعطاف پذیری لازم برای کشف ژانرهای مختلف، آزمایش تکنیک های داستان گویی و ایجاد یک تصویر منسجم از برند را دارید.
ملاحظات مربوط به پادکست های روایت محور:
- الزامات تولید: ایجاد یک پادکست روایت محور اغلب شامل کارهای پس از تولید بیشتر است، مانند فیلمنامه نویسی، صداپیشگی، ویرایش صدا و افزودن جلوه های صوتی. این می تواند به زمان، منابع و تخصص بیشتری نیاز داشته باشد.
- سازگاری و برنامهریزی: ساختن روایتهای جذاب نیازمند برنامهریزی دقیق، فیلمنامهنویسی و استوریبرد است تا جریان ثابتی داشته باشد و مخاطب را درگیر کند.
2. پادکست های مبتنی بر مصاحبه:
پادکست های مبتنی بر مصاحبه شامل میزبان های معمولی است که در هر قسمت با مهمانان مختلف مصاحبه می کنند. این قالب به شما امکان می دهد تا از طیف گسترده ای از متخصصان، کارآفرینان، رهبران فکری و نویسندگان استفاده کنید تا بینش و دیدگاه های خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
مزایای پادکست مبتنی بر مصاحبه:
- دیدگاه های متنوع: هر قسمت دیدگاه تازه ای را از مهمان به ارمغان می آورد و بینش و تخصص ارزشمندی را در مورد موضوعات مختلف ارائه می دهد.
- فرصت های شبکه سازی: انجام مصاحبه به شما این امکان را می دهد که با افراد با نفوذ در حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید، روابط را تقویت کنید و شبکه حرفه ای خود را گسترش دهید.
- محتوای جاری و مرتبط: پادکست های مبتنی بر مصاحبه می توانند آخرین روندها، اخبار صنعت و موضوعات به موقع را با ارائه مهمانانی که فعالانه در آن زمینه ها مشارکت دارند پوشش دهند.
ملاحظات مربوط به پادکست های مبتنی بر مصاحبه:
- مهارت های میزبان: یک میزبان ماهر برای انجام مصاحبه های جذاب، پرسیدن سوالات روشنگرانه و تسهیل گفتگوهای معنادار ضروری است.
- انتخاب مهمان: انتخاب مهمانان مناسب که با موضوع پادکست شما همسو هستند و بینش های ارزشمندی را ارائه می دهند برای جذب و حفظ شنوندگان بسیار مهم است.
- آماده سازی و تحقیق: تحقیق کامل از مهمانان خود و تهیه سؤالات خوب از قبل می تواند منجر به مصاحبه های آموزنده و جذاب تر شود.
در نهایت، انتخاب بین پادکست روایت محور و پادکست مبتنی بر مصاحبه به اهداف، مخاطبان هدف، منابع و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. همچنین میتوانید فرمتهای ترکیبی را در نظر بگیرید که عناصر هر دو رویکرد را برای ایجاد یک پادکست منحصر به فرد و جذاب در خود جای میدهند.
"مهم ترین چیز در مورد پادکست ها میزان مشارکت و حمایتی است که آنها می توانند انجام دهند."
- فرمت پادکست تک نفره (Solo Show) شامل یک میزبان است. این فرمت ممکن است سختی در ساختار برقراری ارتباط با مخاطبین داشته باشد زیرا میزبان هیچ فرد دیگری برای تعامل ندارد. گاهی اوقات یک سخنران با اعتماد به نفس یا دانش خاصی میتواند در فرمت تک نفره موفق باشد. یکی از مزایای این فرمت، عدم نیاز به هماهنگی برنامههای زمانی میزبانان چند نفره است.
- در فرمت دو میزبانه (Two-Host Show)، دو نفر که قبلاً یکدیگر را میشناسند و به موضوع پادکست علاقهمند هستند، از طریق شوخطبعی و شخصیتهای پرانرژیشان با شنوندگان در تعامل میباشند. در این فرمت، ایدهآل است که بیش از دو میزبان با شخصیتهای تکمیلکننده شرکت کنند.
- در پادکست چند نفره (Multiple-Host Show)، بیش از دو میزبان حضور دارند که بهتر است افرادی با شخصیتهای تکمیلکننده باشند. معمولاً میزبانان به صورت طبیعی و به صورت کاوشگرانه صحبت میکنند - اما تولیدکننده باید محتوا را به اندازه کافی برنامهریزی کند تا به اتمام منطقی و معنادار هر قسمت برسد. بدون برخی ساختار، فرمت ممکن است بیتمرکز باشد و حتی به هرج و مرج منجر شود.
- در فرمت بحث تخصصی، چندین نفر - که اغلب قبلاً همدیگر را نشناختهاند - برای به اشتراک گذاشتن دیدگاههای خود در مورد یک موضوع خاص جمع میشوند. معمولاً میزبان با یک معرفی سریع توضیح میدهد که هر فرد نگرش منحصر به فرد و قابل توجهی را به این موضوع میآورد. تولیدکنندگان پادکست به طور معمول به این فرمت برای تمام فصل پادکست تعهد نمیکنند؛ در عوض، آنها آن را به صورت گاه به گاه با هدف محتوای خاصی در نظر میگیرند.
توصیههایی برای ایجاد یک پادکست با کیفیت در خانه
شما میتوانید یک پادکست با کیفیت بالا را در خانه ضبط و ویرایش کنید، اما بهتر است در هنگام برنامهریزی و تولید پادکست خود، از مشاورههای متخصصان پیروی کنید. برای این کار، به تجهیزات پایه تولید صدا نیاز خواهید داشت: یک لپتاپ یا کامپیوتر برای اجرای نرمافزارهای ویرایش صدا و ضبط، یک میکروفون USB و هدفون - نوعی که گوشهای شما را بپوشاند. برای بهبود کیفیت صدا، میتوانید یک فیلتر پاپ (Pop Filter) با قیمت مناسب تهیه کنید که با فیلتر کردن صدا قبل از ورود به میکروفون، از حواشی صوتی جلوگیری میکند. اگر قرار است تماسهای از راه دوری داشته باشید، نرمافزارهای ضبط مناسبی نیاز خواهید داشت؛ اسکایپ دارای قابلیت ضبط داخلی است. برای مصاحبههای خارج از محل، تجهیزات ضبط قابل حملی مانند ضبط کننده صوتی قابل حمل نیاز خواهید داشت. در نظر داشته باشید که میکروفونهای لاوالیه (Lavalier) را نیز تهیه کنید - نوعی که به لباس شما متصل میشود. در نهایت، به نرمافزارهای ویرایش صدا نیز نیاز خواهید داشت، مانند GarageBand از شرکت اپل.
برای ایجاد یک استودیو در خانه، یک فضای اختصاصی انتخاب کنید. یک منطقه را پیدا کنید که صداهای محیطی مزاحمی مانند سیستم تهویه هوا با صدای بلند، ترافیک خیابان یا ساعت تیکتاک نداشته باشد. از ضبط در اتاقهایی که سطوح سخت باعث ایجاد زیادی از بازتاب صدا میشود مانند حمام خودداری کنید. در نظر داشته باشید از مواد سرمایهگذاری در سازههای صوتی میتوانید در اطراف منطقه ضبط استفاده کنید. فوم صوتی میتواند اثرات بازتابی سطوح سخت را کاهش دهد. به عنوان جایگزین، میتوانید سپر صداهای قابل حمل و با قیمت مناسب را تهیه کنید تا یک منطقه دوستانه با صدا را در اطراف میکروفون خود ایجاد کنید.
"ضبط صدا در واقع سادهتر از نوشتن است، به خصوص اگر پادکست شما شامل گفتگو بین دو یا بیشتر اشخاص باشد."
هنگام برنامهریزی مصاحبههای از راه دور، مطمئن شوید که مهمانان در محیطهایی با کمترین نویز محیطی صحبت میکنند. قبل از مصاحبه، تماسی اولیه برقرار کنید تا اطمینان حاصل شود. در صورت امکان، از آنها بخواهید هدست با میکروفون استفاده کنند، اما به مهمانان خود فراخوانی زیادی نداشته باشید. تجربه را جذاب نگه دارید و از آن لذت ببرید.
در نظر بگیرید سرعت اینترنت موجود و پهنای باند هدف خود را. اگر شما صدای افراد را از راه دور ضبط میکنید، با استفاده از سرویسی مانند اسکایپ، مطمئن شوید که از یک اتصال اینترنت سریع برخوردار هستید. برای اطمینان از سرعت بالا، میتوانید اتصال سیمی با کابل اترنت ایجاد کنید و به جای استفاده از اتصال بیسیم، از آن استفاده کنید. برای هر مصاحبهای که از طریق سرویس VoIP (صدا از طریق اینترنت) انجام میدهید، به دنبال پهنای باندی باشید که زمان بارگذاری و بارگیری حداقل 1.5 مگابیت بر ثانیه را فراهم کند، یا بهتر است اگر بیش از یک نفر در تماس حضور دارند، کمی بیشتر باشد.
بعد از ضبط پادکست خود، عملیات ویرایش را زیر نظر نگیرید. ویرایش صدا را تا اطمینان از اینکه پادکست جذاب و حرفه ای به نظر برسد، انجام دهید. برای آموزش ویرایش صدا، می توانید در مورد سرمایه گذاری در اشتراک سرویس Lynda.com تحقیق کنید، یک پلتفرم ویدئویی با محتوای آموزشی برای سازندگان پادکست.
برای ترویج پادکست خود در کانالهای مختلف همزمان با ساختن تصویر برند خود تلاش کنید.
برای جذب شنوندگان به پادکست خود، میتوانید از تنوعی استراتژی تبلیغاتی استفاده کنید که شامل روشهای پرداختی و غیرپرداختی است. در هر دو زمینه B2B و B2C، تبلیغات برند خود را از طریق رسانههای اجتماعی انجام داده و کاربران را ترغیب به ارتباط با برند شما و ارائه بازخورد کنید. در ارتباط با رسانههای اجتماعی، با دقت اقدام کنید و یک تصویر از اعتماد و شفافیت بسازید. تبلیغات آنلاین را میتواند راههای متنوعی برای ارتباط خلاقانه با مخاطبان موردنظرتان ارائه دهد. به هدفمندی تبلیغات خود و معیارهای موفقیت آن دقت کنید تا اطمینان حاصل کنید که هزینههای تبلیغاتی خود را در رسیدن به مخاطبان نادرست هدر نمیدهید. همچنین، از بازاریابی ایمیل نیز استفاده کنید. هنگامی که شنوندگان در لیست ایمیل شما عضو شوند، میتوانید درباره آنها بیاموزید و راهی برای دسترسی آسان به آنها داشته باشید. حتماً قوانین جمعآوری دادهها را در نظر بگیرید، به خصوص در مورد قوانین اتحادیه اروپا که بسیار سختگیرانه هستند، تا اطمینان حاصل کنید که شنوندگان به صورت قانونی در این فرآیند شرکت کردهاند.
در ادامه جزئیات بیشتری درباره استراتژیهای تبلیغاتی مطرح شده توضیح داده میشود:
- تبلیغات پرداختی و غیرپرداختی: از ترکیبی از استراتژیهای پرداختی و غیرپرداختی برای تبلیغ پادکست خود استفاده کنید. گزینههای پرداختی شامل تبلیغات رسانههای اجتماعی، همکاری با افراد مؤثر و ثبت در دایرکتوریهای پادکست میشوند. روشهای غیرپرداختی شامل بهرهبرداری از حضور شما در رسانههای اجتماعی، ارتباط با انجمنها و انجمنهای مرتبط و بهینهسازی پادکست شما برای موتورهای جستجو است.
- تبلیغات در رسانههای اجتماعی: پلتفرمهای رسانههای اجتماعی فرصتی قدرتمند برای ارتباط با مخاطبان هدف شما فراهم میکنند. محتوای جذاب ایجاد کنید، قسمتهای پادکست را به اشتراک بگذارید و با دنبالکنندگان خود تعامل کنید. از طریق ترویج محتوا تولید شده توسط کاربران، مانند نظرات و پیشنهادات، بازخورد را تشویق کنید و به سرعت به آنها پاسخ دهید تا اعتماد و وفاداری را بالا ببرید.
- ارتباط با دقت: در ارتباط با رسانههای اجتماعی، با دقت اقدام کنید. صادقانه، معتبر و پاسخگوی نیازها و نگرانیهای مخاطبان خود باشید. ایجاد یک تصویر قابل اعتماد میتواند به افزایش مشارکت و ایجاد پایهای از شنوندگان وفادار منجر شود.
- تبلیغات آنلاین: به بررسی کانالهای مختلف تبلیغات آنلاین مانند تبلیغات نمایشی، تبلیغات نیتیو و محتوای حمایتی بپردازید تا به صورت خلاقانه با مخاطبان موردنظرتان ارتباط برقرار کنید. به هدفمندی تبلیغات خود توجه کنید تا از طریق تعیین مخاطبان صحیح هزینههای تبلیغاتی خود را هدر ندهید و از معیارهای موفقیت استفاده کنید تا اثربخشی کمپینهای خود را ارزیابی کنید.
- بازاریابی ایمیل: از بازاریابی ایمیل استفاده کنید و لیست ایمیلی از مشترکینی که به پادکست شما علاقهمند هستند، بسازید. از طریق کمپینهای بازاریابی ایمیل، بروزرسانیها، محتوای انحصاری و توصیههای شخصیسازی شده را به اشتراک بگذارید. رعایت قوانین جمعآوری دادهها مانند GDPR در اتحادیه اروپا را به خاطر داشته باشید تا به اطمینان حاصل کنید که با رعایت قوانین، شنوندگان به صورت قانونی در این فرآیند شرکت کردهاند.
با پیادهسازی این استراتژیها، میتوانید پادکست خود را تبلیغ کنید، شنوندگان جدید جذب کنید و یک جمعیت شنونده وفادار را به دست آورید. به یاد داشته باشید که به طور مداوم تبلیغات خود را بر اساس بازخوردها و معیارهای عملکرد تجزیه و تحلیل کنید تا نتایج خود را بهینهسازی کنید.
"مردم به پادکست ها به عنوان منبع اطلاعات بیشتر از وبلاگ ها و ویدئوها اعتماد دارند."
تبلیغات پرداختی در جستجوهای اینترنتی، به پرداخت هزینه برای قرارگیری پادکست شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل اشاره دارد. با سرمایه گذاری در تبلیغات پرداختی، میتوانید از ظاهر شدن پادکست شما در بالای نتایج جستجوی مرتبط، باعث افزایش دید پادکستتان در میان شنوندگان شوید. این گزینه، هر چند که توسط همه پادکسترها به طور گسترده استفاده نمیشود، میتواند یک گزینه ارزشمند برای افزایش قابلیت کشف پادکست شما باشد.
همچنین، همکاری با افراد تأثیرگذار از طریق مصاحبهها میتواند یک استراتژی تبلیغاتی مؤثر باشد. وقتی شما افراد تأثیرگذار را به عنوان مهمانان دعوت میکنید، پیام جذاب آنان و جمعیت مخاطبین موجود آنها میتواند به جذب شنوندگان فعلی شما و معرفی پادکست شما به شبکههای گسترده خود کمک کند. این موضوع میتواند منجر به افزایش نمایش و جذب شنوندگان جدیدی شود که در غیر این صورت به پادکست شما دسترسی پیدا نمیکردند.
ترکیب تبلیغات پرداختی در جستجوها و همکاری با افراد تأثیرگذار میتواند تلاشهای تبلیغاتی شما را تقویت کند و با رسیدن به یک جمعیت بزرگتر از مخاطبان، احتمال جلب شنوندگان جدید را افزایش دهد. مهم است که راهبردهای مختلف را بررسی کرده و کسب و کار شما، هدف و جمعیت هدف پادکستتان را در نظر بگیرید.
از داده ها و تجزیه و تحلیل ها برای هدف قرار دادن مخاطبان خاص خود استفاده کنید.
برای هدفمندسازی به مخاطبان خود، میتوانید تحقیقات جمعیتشناختی انجام داده و شخصیتهای واقعی (پرسنا) را ایجاد کنید. سرویسهای میزبانی پادکست مانند Libsyn میتوانند با ارائه آمار و تحلیلها، اطلاعات مخاطبان را براساس جزئیاتی مانند مکان جغرافیایی شنوندگان و قسمتهایی که بیشترین بازدید را دارند، در اختیار شما قرار دهند. این اطلاعات میتوانند به شما کمک کنند تا محبوبیت برنامهی خود را نظارت کنید و به مخاطبان هدف متمرکز شوید.
انجام تحقیقات جمعیتشناختی و ایجاد پرسناها میتواند برای شما درکی ارزشمند از مخاطبان هدفتان فراهم کند و به شما امکان میدهد محتوا و تلاشهای بازاریابی پادکست خود را به طور مشخصی تنظیم کنید. در ادامه چند مرحله را بررسی میکنیم:
- تحقیقات جمعیتشناختی: اطلاعات جمعیتشناختی در مورد شنوندگان فعلی و جمعیتی که میتوانند شنونده شما شوند را جمعآوری کنید. این شامل عواملی مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، سطح تحصیلات، علایق و ترجیحات است. میتوانید نظرسنجیها را انجام دهید، دادههای آماری از آنالیتیک سرویسهای میزبانی پادکست را تجزیه و تحلیل کرده یا از بررسیهای اطلاعات اجتماعی استفاده کنید.
- ایجاد پرسناها: بر اساس دادههای جمعیتشناختیی که جمعآوری کردهاید، پرسناهای تخیلی ایجاد کنید که نشاندهنده بخشهای مختلف مخاطبان هدفتان باشند. هر پرسنا باید نام، زمینه، اهداف، چالشها و ترجیحات خود را داشته باشد. این کار به شما کمک میکند تا به شناخت عمیقتری از مخاطبانتان برسید و محتوای خود را براساس نیازهای خاص آنها تنظیم کنید.
- تحلیل آماری: از آمارهایی که توسط سرویسهای میزبانی پادکست مانند Libsyn ارائه میشود، بهره ببرید تا درکی از رفتار مخاطبانتان پیدا کنید. دادههایی مانند موقعیت جغرافیایی شنوندگان، قسمتهای محبوب، مدت زمان متوسط گوش دادن و درگیری کاربر را تجزیه و تحلیل کنید. این اطلاعات به شما کمک میکند الگوها و ترجیحات مخاطبانتان را شناسایی کنید.
- تنظیم محتوا: از اطلاعات تحقیقاتی و آماری استفاده کنید تا محتوایی ایجاد کنید که با مخاطبان هدفتان سازگار باشد. بر روی موضوعات، قالبها و سبکهایتحقیقات پیشین که به طور خلاصه از آن خبر دارم، آمار و تحلیلهای جمعیتشناختی و رفتاری مخاطبان را براساس اطلاعات مکانی و قسمتهای پربازدیدتر دریافت میکنید. این اطلاعات میتوانند در تعیین میزان محبوبیت برنامه و متمرکز شدن بر روی شنوندگان کمک کنند. به عنوان مثال، با تحلیل آمار مکانی شنوندگان، میتوانید بفهمید که کدام مناطق جغرافیایی بیشترین تعداد شنونده را دارند. این اطلاعات به شما کمک میکند تا راهبردهای بازاریابی تمرکز شده بر این مناطق را توسعه دهید.
همچنین، با تحلیل قسمتهای پربازدیدتر، میتوانید موضوعات و محتواهایی که بیشترین علاقه را به خود جلب میکنند را شناسایی کنید. این اطلاعات میتوانند به شما در تولید محتوای جذاب و جذب شنوندگان بیشتر کمک کنند.
اپل از طریق سرویس Podcast Connect آمار و تجزیه و تحلیل را ارائه میدهد، که شامل مجموع زمانی است که مردم اپیزودهای شما را گوش میدهند و تعداد دستگاهها که پادکست شما را دانلود میکنند را نشان میدهد. ابزار My Podcast Reviews نظرات شما را در مورد پادکست شما از طریق Stitcher و iTunes جمعآوری میکند تا بتوانید آنها را نظارت کنید.
برای تولید یک پادکست موفق، باید واقعاً به ذات و روح مخاطبانتان نفوذ کنید و بفهمید که آنها چگونه و کجا و چرا و چه زمانی پادکست را گوش میدهند.
فراهم کردن یک سایت میتواند به کاربران کمک کند تا پادکست شما را پیدا کنند. سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینهسازی کنید و از آنالیتیکس سایت مطالعه کنید تا سفر کاربرانتان را درک کنید. گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکند تا روشهایی که کاربران با اپلیکیشن یا وبسایت مرتبط با پادکستتان ارتباط برقرار میکنند را تحلیل کنید. برای مثال، گزارشهای تبدیل گوگل آنالیتیکس سفر کاربران را پس از اینکه فرم تکمیل کنند یا خریدی داشته باشند یا اقدامات خاص دیگری انجام دهند، تعقیب میکند.
گزارشهای کانال چندگانهی گوگل میتواند درک شما را از اینکه اقدامات بازاریابیاتان چگونه بر سرعت تبدیل موثر است، افزایش دهد. اگر جدید به تحلیل هستید، آکادمی گوگل آنالیتیکس و کانال یوتیوب گوگل آنالیتیکس آموزشهای رایگانی را ارائه میدهند.
هوش مصنوعی (AI) دارد تواناییهای پادکست را گسترش میدهد.
شرکت IBM از هوش مصنوعی برای کمک به خلق محتوا استفاده میکند. سامانه هوش مصنوعی آن به نام واتسن، به عنوان مثال میتواند بخشهای ویدئویی برجسته از مسابقات تنیس ویمبلدن را ایجاد کند. همچنین از پردازش زبان طبیعی برای خلاصه کردن محتوای شفاهی استفاده میکند.
"هرگز نباید فراموش کنیم که پادکست ساختن در واقع داستانگویی است."
IBM's chief strategy officer، جرمی ویت، باور دارد که مردم بیشتر از فناوری هوش مصنوعی برای برنامهریزی محتوا استفاده خواهند کرد. اما به نظر وی، خالقان محتوا همچنان در مراحل نهایی خلق محتوا حضور خواهند داشت، چون هوش مصنوعی نمیتواند برهه احساساتی را تقلید کند که واقعا بیننده را جذب میکند.
نحوه تأثیر هوش مصنوعی (AI) بر پادکست:
- هوش مصنوعی میتواند به اتوماسیون وظایف تولید معمول مانند قالببندی، ویرایش، انتشار و غیره کمک کند. این امر زمان خالی برای خالقان فراهم میکند.
- تجزیه و تحلیل دادهها از طریق هوش مصنوعی میتواند برای بهبود محتوا و تبلیغات به دستهبندی خاصی از جمعیت شنوندگان کمک کند.
- دستیارهای صوتی هوش مصنوعی میتوانند به عنوان همبازیها عمل کنند و در مدیریت پرسش و پاسخ زنده یا در ارائه زمینه و تعریفها در طول بحثها کمک کنند.
- در آینده، هوش مصنوعی پیشرفته ممکن است قادر به تولید خودکار اپیزودهای پادکست براساس ترندها و علایق مشترک مشترکان با استفاده از الگوریتمها باشد.
- ترجمه و زیرنویس زنده پادکست با استفاده از هوش مصنوعی میتواند آنها را برای شنوندگان غیر انگلیسیزبان به صورت بینالمللی قابل دسترسی تر کند.
- ابزارهای هوش مصنوعی در پشتیبانی محتوا میتوانند صداهای نامناسب و توهینآمیز را شناسایی کرده و به صورت خودکار بازبینی و رعایت قوانین را بررسی کنند.
- با بهبود سنتز صدای هوش مصنوعی، صداهای تولید شده توسط کامپیوتر میتوانند در پادکستهای داستانی/روایتی به همراه مجریان انسان نقش داشته باشند.
- واقعیت افزوده و هوش مصنوعی میتوانند صداهای پادکست را با عناصر مجازی تعاملی ترکیب کنند و تجربه غنیتری ارائه دهند.
- ابزارهای بازاریابی و تبلیغات هوش مصنوعی میتوانند به پادکستها در هدفگیری استراتژیک تر و اندازهگیری بازده سرمایه گذاری در کانالهای مختلف کمک کنند.
به طور خلاصه، هوش مصنوعی انسانها را جایگزین نخواهد کرد، اما قابلیت بزرگی برای بهبود جوانب مختلف ایجاد وتوزیع پادکست دارد. این فناوری در حال پیشرفت سریع است.
About the Authors
Daniel Rowles is CEO of Target Internet, a provider of digital marketing training and resources, and host of the Digital Marketing Podcast. Ciaran Rogers is Target Internet’s marketing director and a co-host and producer of the Digital Marketing Podcast.
دیدگاه خود را بنویسید