مدیریت نمادین-تفسیری (Symbolic-Interpretive Management) یک رویکرد به مدیریت است که برای توصیف و تفسیر فرآیندهای سازمانی از نمادها، علائم و معانی استفاده می‌کند. در این رویکرد، سازمان به عنوان یک سامانه‌ی نمادین و برداشت‌پذیر تعریف می‌شود که موجبات برقراری ارتباطات و ساختاردهی را فراهم می‌کند.
بزرگترین اندیشمندان و پژوهشگران این رویکرد شامل کارل وایک (Karl Weick) و جان ونی (John Van Maanen) هستند. کارل وایک به عنوان یک استاد دانشگاه و محقق در زمینه‌ی مدیریت و سازمان‌شناسی، به شدت به این رویکرد علاقه‌مند است و بسیاری از کتب و مقالات او در این زمینه منتشر شده است. جان ونی نیز به عنوان یک استاد دانشگاه و نویسنده، به شدت به پژوهش‌های مرتبط با مدیریت نمادین-تفسیری علاقه‌مند است و در این زمینه مقالاتی نوشته است.
همچنین، دیگر پژوهشگرانی مانند دیوید بو (David Boje)، لوئیس پونتونی (Louis Pondy) و گلنن گریم (Glen Gray) نیز در این زمینه فعالیت کرده‌اند.

  •  دیوید بو (David Boje)

استاد دانشگاه در دانشکده مدیریت کالج کاغذ و جنگل در دانشگاه نیومکزیکو. او در زمینه مدیریت نمادین-تفسیری و فرهنگ سازمانی فعالیت دارد.

دیوید بو (David Boje) استاد مدیریت در دانشگاه نیومکزیکو در ایالات متحده آمریکا است. وی در زمینه‌های مختلفی از جمله مدیریت نظری، مدیریت بحران، مدیریت فرهنگی، تئوری‌های سازمانی و مدیریت پایداری فعالیت دارد.

بو دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه پنسیلوانیا است. وی در طول دوره فعالیت خود، بیش از ۲۰ کتاب و مقاله در زمینه‌های مختلف نوشته است. از کتاب‌های او می‌توان به "مدیریت بحران و پسا بحران: یک رویکرد پوست موشی"، "تئوری سازمانی: بازگشت به طبیعت و متافیزیک" و "مدیریت پایداری: بازنویسی آینده با روایت‌های مدیریتی" اشاره کرد.

بو به عنوان یکی از پژوهشگران برجسته در حوزه مدیریت فرهنگی و تأثیر فرهنگ بر سازمان‌ها شناخته می‌شود. وی بر روی پژوهش‌هایی درباره نحوه شکل‌گیری فرهنگ‌های سازمانی، تأثیر فرهنگ بر عملکرد سازمانی و نقش فرهنگ در توسعه پایداری تمرکز دارد. بو به عنوان یکی از بنیانگذاران مدیریت پایداری شناخته می‌شود و در توسعه‌ی این رویکرد مهمی داشته است. وی به عنوان یکی از برترین پژوهشگران در حوزه مدیریت شناخته می‌شود.

  • دیوید آلفرد (David A. Whetten)

 استاد دانشگاه در دانشکده مدیریت کالج مدیریت دانشگاه بریگام یونگ. او به عنوان یکی از بنیانگذاران مدیریت نمادین-تفسیری شناخته می‌شود.

دیوید آلفرد (David A. Whetten)، دانشمند مدیریت و استاد دانشگاه بریگام یونگ است. او دارای دکترای مدیریت از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. آقای آلفرد بیش از 40 سال سابقه تدریس در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی مختلف دارد و به عنوان استاد مدیریت و روابط کار در دانشگاه بریگام یونگ شناخته می‌شود.

او نویسنده بسیاری از کتاب‌های مرجع در حوزه مدیریت است که بسیاری از آن‌ها به عنوان منابع اصلی برای درس‌های مدیریت در دانشگاه‌ها استفاده می‌شوند. برخی از کتاب‌های او شامل "مدیریت: تئوری و عمل" (Management: Theory and Practice)، "رفتار سازمانی: تئوری، مفاهیم و کاربردها" (Organizational Behavior: Theory, Concepts, and Applications) و "مدیریت استراتژیک" (Strategic Management) می‌شوند.

آقای آلفرد در حوزه‌های مختلف مدیریت فعالیت داشته است، از جمله مدیریت استراتژیک، تحلیل سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریت تغییرات سازمانی و رفتار سازمانی. او در حوزه مدیریت نمادین-تفسیری نیز فعالیت دارد و به بررسی نقش نمادها و نشانه‌ها در سازمان‌ها و ارتباطات سازمانی می‌پردازد.

  • لوئیس پونتونی (Louis Pondy)

استاد دانشگاه در دانشکده مدیریت کارلتون در کانادا. او در زمینه مدیریت نمادین-تفسیری و تاریخ مدیریت فعالیت دارد.

لوئیس پونتونی (Louis Pondy)، دانشمند مدیریت و استاد دانشگاه تگزاس در آستین است. او دارای دکترای مدیریت از دانشگاه کارنگی ملون است. پونتونی در حوزه مدیریت نمادین-تفسیری به عنوان یکی از دانشمندان برجسته شناخته می‌شود.

وی به بررسی نمادها، علائم و نشانه‌هایی که در سازمان‌ها و محیط کسب و کار وجود دارد، می‌پردازد و سعی می‌کند با استفاده از این نمادها و نشانه‌ها، درک بهتری از رفتار و عملکرد سازمان‌ها به دست آورد. وی در حوزه مدیریت نمادین-تفسیری به بررسی مسائلی همچون شکل‌گیری نمادها، نقش نمادها در تعریف و شناخت هویت سازمانی، و نقش نمادها در تغییر فرهنگ سازمانی، می‌پردازد.

آقای پونتونی در طول دوره حرفه‌ای خود به عنوان استاد و پژوهشگر در دانشگاه‌های مختلف فعالیت داشته است. وی در سال ۱۹۹۵ به عنوان عضو انجمن مدیریت آمریکا (Academy of Management) انتخاب شد و در سال ۲۰۰۵ به عنوان عضو افتخاری این انجمن انتخاب شد.

گلنن گریم (Glen Gray)

 استاد دانشگاه در دانشکده مدیریت دانشگاه ساسکاچوان. او در زمینه مدیریت نمادین-تفسیری، فرهنگ سازمانی و سازمان‌های غیرانتفاعی فعالیت دارد.

گلنن گریم (Glen Gray) نیز یکی از دانشمندان برجسته در زمینه مدیریت نمادین-تفسیری است. او در دانشگاه ساسکاچوان در کانادا به عنوان استاد مدیریت فعالیت می‌کند. گریم در تحقیقات خود به مطالعه‌ی نقش نمادها و ارتباط آن‌ها با فرهنگ سازمانی می‌پردازد.

او در سال ۱۹۷۱ دکترای خود را از دانشگاه واترلو در کانادا دریافت کرد. او در طول دوره فعالیت خود، بیش از ۷۵ مقاله در زمینه مدیریت نمادین-تفسیری و فرهنگ سازمانی نوشته است.

گریم به عنوان یکی از پیشگامان در بررسی نقش نمادها و ساختارهای نمادین در فرآیندهای سازمانی شناخته می‌شود. او به توصیف ساختارهای نمادین و نحوه‌ی تأثیر آن‌ها بر تصمیم‌گیری‌های سازمانی پرداخته است. گریم علاوه بر مدیریت نمادین-تفسیری، در حوزه‌ی مدیریت استراتژیک نیز فعالیت دارد و به بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر استراتژی‌های سازمانی پرداخته است.

  • کارل وایز (Carl Weick)

کارل وایز (Carl Weick)، دانشمند مدیریت و استاد افتخاری دانشگاه راس، میشیگان است. وی در سال ۱۹۳۶ در ویسکانسین، آمریکا به دنیا آمد و دارای دکترای مدیریت از دانشگاه کورنل است.
وایز به عنوان یکی از بنیانگذاران مدیریت فرآیندی شناخته می‌شود. وی به بررسی فرآیندهای سازمانی و نحوه تصمیم‌گیری در سازمان‌ها، می‌پردازد. وی به دنبال شناخت بهتر سازمان‌ها و راهکارهایی برای بهبود فرآیندهای سازمانی و برقراری تغییرات در سازمان‌ها است. وی به دنبال بررسی این است که چگونه سازمان‌ها می‌توانند با تغییرات محیطی و شرایط پویا سازگار شوند.
وایز علاوه بر فعالیت در زمینه مدیریت، در حوزه روان‌شناسی و علوم شناختی نیز تحقیقاتی انجام داده است. وی بیش از ۱۰ کتاب و مقاله در زمینه مدیریت و فرآیندهای سازمانی نوشته و به عنوان یکی از برجسته‌ترین دانشمندان مدیریت جهان شناخته می‌شود.

  • جان واندیوایل (John Van Maanen)

جان واندیوایل (John Van Maanen) استاد مشاوره و مدیریت در دانشکده مدیریت سلون در دانشگاه ماساچوست بوده و در زمینه مدیریت نمادین-تفسیری، فرهنگ سازمانی، جامعه‌شناسی سازمانی و روش‌شناسی مؤلفه‌ی کیفی فعالیت دارد.

واندیوایل متولد سال ۱۹۴۵ در هلند است. وی دارای دکترای مدیریت از دانشکده مدیریت هاروارد است. وی به‌عنوان استاد در دانشگاه‌های معتبری همچون دانشگاه هاروارد، دانشگاه کالیفرنیا در دیویس و دانشگاه ماساچوست تدریس کرده است.

وی به عنوان یکی از بنیانگذاران جامعه‌شناسی سازمانی شناخته می‌شود. در تحقیقات خود، واندیوایل بر روی موضوعاتی همچون شکل‌گیری هویت شغلی، فرهنگ سازمانی، نمادها و علائم در سازمان‌ها، مراسمات و رویدادهای سازمانی و نوآوری در سازمان‌ها تمرکز داشته است. وی در سال ۱۹۷۷ کتاب "جامعه‌شناسی سازمانی" را منتشر کرد که به عنوان یکی از برجسته‌ترین کتاب‌های این حوزه شناخته می‌شود.

واندیوایل به دلیل مساهمات خود در زمینه مدیریت نمادین-تفسیری و جامعه‌شناسی سازمانی، به عنوان یکی از برترین پژوهشگران در حوزه مدیریت شناخته می‌شود.

واندیوایل به عنوان یکی از بنیانگذاران جدیدترین شیوه مطالعات کیفی در مدیریت شناخته می‌شود. وی به بررسی جوامع و فرهنگ‌های سازمانی و نحوه تاثیر آن‌ها بر عملکرد سازمان‌ها، می‌پردازد. وی با استفاده از روش‌های غیرمستقیم و چندسطحی، به دنبال شناخت عمیق‌تر جوامع سازمانی و تاثیر آن‌ها بر عملکرد سازمان‌ها است.

واندیوایل بیش از ۱۰ کتاب و مقاله در زمینه مدیریت و تحقیقات کیفی نوشته و به عنوان یکی از برجسته‌ترین دانشمندان مدیریت جهان شناخته می‌شود. وی به عنوان یکی از اعضای بنیاد علمی مدیریت استراتژیک نیز فعالیت دارد.

  • دیوید بوچنر (David Boje)

دیوید بوچنر (David Boje) استاد مدیریت در دانشگاه نیومکزیکو در آمریکا است. وی در زمینه‌های مختلفی از جمله مدیریت نمادین-تفسیری، فرهنگ سازمانی، جامعه‌شناسی سازمانی، تاریخ مدیریت و روش‌های کیفی فعالیت دارد.

بوچنر دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه پورتلند است. وی در طول دوره فعالیت خود، بیش از ۳۰ کتاب و مقاله در زمینه‌های مختلف نوشته است. از کتاب‌های او می‌توان به "مدیریت نمادین-تفسیری و فرهنگ سازمانی"، "مدیریت براساس داستان" و "مدیریت حکایتی" اشاره کرد.

بوچنر به عنوان یکی از پیشگامان در بررسی نقش نمادها و داستان‌ها در سازمان‌ها شناخته می‌شود. وی به تأثیر داستان‌های سازمانی بر فرهنگ سازمانی و تصمیم‌گیری‌های سازمانی پرداخته است. او به عنوان یکی از بنیانگذاران مدیریت نمادین-تفسیری شناخته می‌شود و در توسعه‌ی این رویکرد مهمی داشته است.

بوچنر به عنوان یکی از بنیانگذاران جنبش "پست مدرن" در مدیریت شناخته می‌شود، که به بررسی تغییرات اجتماعی، فرهنگی و زبانی در سازمان‌ها و نحوه تاثیر آن‌ها بر رفتار و عملکرد سازمانی می‌پردازد. او به استفاده از داستان‌سرایی و ساخت داستان‌هایی در مدیریت مشهور است و از این رو برخی از ایده‌های او را می‌توان در حوزه "مدیریت داستانی" مطرح کرد.

بوچنر بیش از ۱۵ کتاب و مقاله در زمینه مدیریت و مطالعات سازمانی نوشته است. وی به عنوان یکی از برجسته‌ترین دانشمندان مدیریت و مطالعات سازمانی جهان شناخته می‌شود.

  • دیوید سیلورمن (David Silverman)

دیوید سیلورمن (David Silverman)، استاد مدیریت در دانشگاه لیورپول جان مور، انگلستان است. وی در حوزه مدیریت استراتژیک، مدیریت تکنولوژی، نوآوری و توسعه فعالیت دارد.

سیلورمن دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه لندن است. وی در طول دوره فعالیت خود، بیش از ۲۵ کتاب و مقاله در زمینه‌های مختلف نوشته است. از کتاب‌های او می‌توان به "روش‌های کیفی در مطالعات میدانی"، "مدیریت نمادین-تفسیری" و "فرهنگ سازمانی: نظریه و عمل" اشاره کرد.
سیلورمن به عنوان یکی از برجسته‌ترین نویسندگان در زمینه مدیریت استراتژیک شناخته می‌شود. او به بررسی نقش تکنولوژی و نوآوری در توسعه استراتژی‌های سازمانی و بهبود عملکرد آن‌ها می‌پردازد. وی به عنوان یکی از پیشگامان در استفاده از شبیه‌سازی در مدیریت شناخته می‌شود و از این رو برخی از ایده‌های او را می‌توان در حوزه "مدیریت شبیه‌سازی" مطرح کرد.

  • مایکل هامیلتون (Michael Hamilton)

مایکل هامیلتون (Michael Hamilton) یک استاد مدیریت در دانشگاه بیزنس سکول نورث‌وسترن در ایالات متحده آمریکا است. وی در زمینه‌های مختلفی از جمله مدیریت نمادین-تفسیری، فرهنگ سازمانی، تغییر سازمانی، رهبری و توسعه‌ی سازمانی فعالیت دارد.

هامیلتون دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه کلمبیا است. وی در طول دوره فعالیت خود، بیش از ۲۰ کتاب و مقاله در زمینه‌های مختلف نوشته است. از کتاب‌های او می‌توان به "مدیریت نمادین-تفسیری و فرهنگ سازمانی"، "رهبری در دوران تغییر" و "تغییر سازمانی: نظریه و عمل" اشاره کرد.

هامیلتون به عنوان یکی از پیشگامان در بررسی نقش نمادها و فرهنگ در سازمان‌ها شناخته می‌شود. وی به تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی، تصمیم‌گیری‌های سازمانی و ایجاد تغییر در سازمان‌ها پرداخته است. هامیلتون به عنوان یکی از بنیانگذاران مدیریت نمادین-تفسیری شناخته می‌شود و در توسعه‌ی این رویکرد مهمی داشته است. وی به عنوان یکی از برترین پژوهشگران در حوزه مدیریت شناخته می‌شود.

  • سیمون لیلی (Simon Lilley)

سیمون لیلی (Simon Lilley) استاد مدیریت در دانشگاه لیورپول جان مور (University of Liverpool John Moores) در انگلستان است. وی در زمینه‌های مختلفی از جمله مدیریت نظری، جامعه‌شناسی سازمانی، مدیریت بحران، جنسیت و تفاوت‌های جنسیتی در سازمان‌ها فعالیت دارد.

لیلی دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه لیدز است. وی در طول دوره فعالیت خود، بیش از ۱۰ کتاب و مقاله در زمینه‌های مختلف نوشته است. از کتاب‌های او می‌توان به "مدیریت نظری: تاریخچه، انواع و ارزیابی"، "مدیریت بحران در سازمان‌ها" و "تفاوت‌های جنسیتی در سازمان‌ها: نظریه و عمل" اشاره کرد.

لیلی به بررسی موضوعات متعددی از جمله نوآوری، سبک‌های رهبری، تغییرات سازمانی، اختلافات فرهنگی و تأثیر فرهنگ سازمانی بر رفتار و عملکرد سازمانی می‌پردازد. همچنین وی به بررسی مفاهیمی همچون سیاست‌گذاری، نظارت و کنترل، سیستم اطلاعات مدیریتی و مدیریت دانش نیز علاقه‌مند است.
لیلی به عنوان یکی از پژوهشگران برجسته در حوزه جنسیت و تفاوت‌های جنسیتی در سازمان‌ها شناخته می‌شود. وی به بررسی نقش جنسیت در سازمان‌ها و تأثیر آن بر فرآیندهای سازمانی، تصمیم‌گیری‌های سازمانی و ایجاد تغییر در سازمان‌ها پرداخته است. لیلی به عنوان یکی از بنیانگذاران مدیریت جنسیتی شناخته می‌شود و در توسعه‌ی این رویکرد مهمی داشته است. وی به عنوان یکی از برترین پژوهشگران در حوزه مدیریت شناخته می‌شود.


این دانشمندان و پژوهشگران با انجام پژوهش‌های متعدد، با تأکید بر نقش نمادها، علائم و معانی در فرآیندهای سازمانی، رویکرد مدیریت نمادین-تفسیری را توسعه داده‌اند.