«وقتی کاشفان دنیا را به هم وصل کردند - و جهانیشدن آغاز شد» کتابی نوشته والری هانسن و در سال 2020 توسط اسکریبنر منتشر شده است. این کتاب به بررسی تاریخ کاوشها و نقش تعیینکننده آن در شکلگیری جهانیشدن میپردازد.
والری هانسن، نویسنده کتاب، به سفرهای کاشفان مختلف در طول تاریخ میپردازد و تأثیر آنها را در ارتباط بخشهای مختلف دنیا بررسی میکند. کتاب بر لحظات کلیدیای تمرکز دارد که کاشفان وارد سرزمینهای ناشناخته شدند، مسیرهای تجاری جدیدی را باز کردند، تبادلات فرهنگی برقرار کردند و در نهایت به ظهور جهانیشدن کمک کردند.
با بررسی زمینه تاریخی و تعاملات بین تمدنهای مختلف، والری هانسن نوری بر تغییرات عمیق ناشی از کاوشها میاندازد. این کتاب بینشهایی در مورد اینکه چگونه تبادل کالا، ایدهها و دانش بین مناطق مختلف باعث شکلگیری دنیای مدرن و مرتبط امروزی شده ارائه میدهد.
«وقتی کاشفان دنیا را به هم وصل کردند - و جهانیشدن آغاز شد» به خوانندگان درک جامعی از اهمیت تاریخی کاوشها و نقش آن در پایهگذاری دنیای مرتبط امروزی میدهد.
یک جهان رونقمند و ناشناخته
نوشته: دیوید مایر
تاریخنگار برجسته والری هانسن با تألیفاتش هرگونه افسانه و توهمی را که در مورد "کشف" سرزمینهایی توسط اروپاییها وجود داشت را زدود. او ثابت کرد که آن مناطق در واقع جوامع پررونق و شکوفایی داشتند و قرنها پیش از سفر کشتیهای اروپایی، در فرآیند جهانی شدن شرکت میکردند. هانسن با تحقیقات دقیق خود، نشان داد که این سرزمینها هیچگونه "کشف" تازهای نبودند بلکه در طول تاریخ جزئی از جهان بودهاند.
تاریخنگار برنده جایزه والری هانسن - که تدریس تاریخ چین و جهان را در دانشگاه ییل بر عهده دارد - تصویری جذاب، غنی از تحقیق و اوریجینال از دوره مهمی از تاریخ ارائه میدهد. او توضیح میدهد که به جز سفرهای وایکینگها، اروپاییان عمدتاً از مسیرهای تجاری موجود بهره میجستند تا "کشف" جهان. هانسن که کتاب "راه ابریشم: تاریخ تازه" را نیز نوشته، تشریح میکند جهانیشدن از بیش از هزار سال پیش آغاز شده است. او با ظرافت از مکانی به مکان دیگر حرکت میکند و میان جزئیات ظریف و چشماندازهای کلی تعادل برقرار میکند که همگی را در قالب نثری جذاب و دلپذیر بازگو میکند. حتی برای کسانی که در این دوره تاریخی مسلط هستند، هانسن احتمالاً مطالب بسیاری را که ناشناخته بوده، آشکار میسازد.
در کتاب "The Silk Road" نوشته Peter Frankopan، نویسنده به تحلیل و بررسی تأثیر جاده ابریشم بر تاریخ و فرهنگ جهان میپردازد. این کتاب به شما اطلاعات جالبی راجع به تجارت، تبادل فرهنگ و تأثیرات سیاسی و اقتصادی جاده ابریشم در طول تاریخ میدهد.
کتاب "1421: The Year China Discovered America" نوشته Gavin Menzies به تئوری جالبی پرداخته است که خلاصه آن این است که در سال 1421، چینیان به رهبری آدمیرال چنگ هو به سرزمینهای آمریکایی رسیدند و آمریکا را کشف کردند. این کتاب ادعاهایی را دربارهٔ تأثیر چین در کشف و استعمار امریکا مطرح میکند که تاکنون به موضوع جدیتری تبدیل نشده است.
کتاب "Sapiens" نوشته Yuval Noah Harari، به بررسی تاریخ انسانها و تکامل جامعه بشری میپردازد. این کتاب به شما نگاهی جامع و فلسفی به تاریخ بشر میدهد و پرسشهایی از جمله منشأ ما و تکامل فرهنگ و تمدن را مطرح میکند.
این کتابها به شما درک بهتری از تأثیرات تاریخی، تجاری و فرهنگی بر جهان عرضه میکنند و میتوانند به علاقهمندان به تاریخ و جهانشناسی پیشنهاد مطالعه داده شوند.
سلطه چین
هانسن در کتاب "The Silk Road" توضیح میدهد که چین در طول تاریخ با جامعهای پیشرفته، مسیرهای تجاری فراگیر و بزرگترین اقتصاد و جمعیت، جهان را تسخیر کرده بود. او معتقد است که اروپاییها در عصر جدید جهان را تغییر و تحول دادند، اما اختراع کنندهٔ جهانیسازی نبودند.
هانسن اظهار میکند که قبل از توسعهٔ اروپاییها، سرزمینهای دورافتاده مانند شرق دور، هند، خاورمیانه، اروپا و آفریقا از طریق مسیرهای تجاری زمینی و دریایی با یکدیگر تجارت میکردند. اروپاییها در سدههای بعدی از این مسیرها بهرهبرداری کردند و آنها را گسترش دادند، اما این فعالیتها نشان از اختراع جهانیسازی توسط اروپاییها نیست.
بنابراین، هانسن با ارجاع به تجارت و تبادلاتی که قبل از ظهور اروپاییها وجود داشت، میگوید اروپاییها جهانیسازی را اختراع نکردند بلکه تغییراتی در آن ایجاد کردند و آن را گسترش دادند.
وایکینگ ها
سرزمینهای بومی آمریکایی - از اینوئیت تا اینکا - به طور غیرمستقیم به یکدیگر وصل میشدند و پلینزیاییها اقیانوس آرام جنوبی را کاوش میکردند. هانسن متوجه شد که وایکینگها اروپا و گرینلند را در سال 1000 به آمریکا وصل کردند. وایکینگها همچنین مسیرهای تجارت جهانی را کامل کردهاند و فرآیند جهانیشدن را تحریک کردهاند.
از آنجا که سفرهای وایکینگها به کانادا در سال 1000 مسیری را از اروپا به آمریکا باز کرد، این واقعیت - و نه حدس و گمان - است که در آن سال یک مسیر جهانی شکل گرفت. - ولریا هانسن
لایف اریکسون در سال 1000 آمریکا را کشف کرد و وایکینگها در "وینلند" (احتمالاً نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، شمال شرقی کبک یا شمال شرقی مین) استوانههایی را ساختند. اما هانسن گزارش میدهد که توله نیوتشاکاوتاموت پیش از قرن 15 آنها را تعقیب کرده و از منطقه اخراج کرده است.
شبکههای تجاری
از میان روایات والری هانسن، توصیفاتی مرتبط با چیچن ایتزا، یک شهر بزرگ با ۴۰٬۰۰۰ ساکن مایا در شبهجزیره یوکاتان مکزیک، بزرگترین شهر جهان، بسیار جذاب است. او جزئیاتی را ارائه میدهد که در آن نقاشیهای دیواری در معابد آن، بردگان با موهای بلوند و شاید کشتیهای وایکینگ را نشان میدهد. هانسن بیان میکند که کاشفان وایکینگ - شاید به دلیل گرفتار شدن در مسیر - تا سال ۱۰۰۰ به یوکاتان رسیدند. یا همانطور که هانسن توضیح میدهد، با افشای موضوع فراوانی بردهداری، ممکن است قوم بومی آمریکایی بردهداران وایکینگ را به مایاها تحویل داده باشند.
سال 1000، آغاز جهانیشدن را نشان میدهد. در این زمان، مسیرهای تجاری در سراسر جهان شکل گرفتند که امکان خروج کالاها، فناوریها، ادیان و افراد از سرزمین مادری و سفر به مقاصد جدید را فراهم میکرد. - ولری هانسن
اینکاها، مکزیکیها و مایاها به طور گستردهای تجارت میکردند. ابزارها و اشیاءی از آریزونا - که ۲٬۰۰۰ مایل شمال چیچن ایتزا واقع است - در کاوشهای مکانهای مایا نمایان میشوند و ابزارهای مایا در آریزونا دیده میشوند. پس از سال ۱۲۰۰، آزتکها مکزیک را تحت یکپارچهسازی قرار دادند. هانسن به زمینهای مألوفتر بازمیگردد زمانی که اشاره میکند که سه قرن بعد، اسپانیاییها از جادههای آزتک و مایا برای تسخیر مکزیک استفاده کردند.
ادیان اصلی
اسکاندیناویها اسپانیا، مادیرا و دریای مدیترانه را بازدید کرده و به مدت یک قرن سیسیل را کنترل کردند. روسها در غرب روسیه سکونت گزیدند و آن را به نام خود نامگذاری کردند. هانسن تعجب میکند که به جای نابود کردن یا از دست دادن سرزمین بومی، آنها با آنها ازدواج کردند. تاجران از تمدن روس با اروپا، بیزانس و مسلمانان تجارت میکردند.
امروزه، ۹۲٪ از افراد متدین یکی از چهار دینی که در سال ۱۰۰۰ تا چنگ گرفت - مسیحیت رومی، اسلام، یهودیت و مسیحیت ارتدکس - را دنبال میکنند. هانسن یک لحظه "آها!" دیگر را در زمانی که اشاره میکند که در این دوره، مردم برای نخستین بار با دیگرانی که دین خود را در امتداد ملتها و قبایل به اشتراک میگذارند، ارتباط هویتی پیدا کردند، که تسریع جهانیشدن را به همراه داشت.
هنگامی که قدرت بایزانس به خطر افتاد، آن به امپراتوری مقدس روم خواستار دفاع از شهر مقدس در برابر اسلام شد. این اقدام باعث آغاز سدهی صلیبیها شد و در نهایت منجر به فتح استانبول و بایزانس توسط اسلام در سال ۱۴۵۳ شد.
تجارت و علم مسلمانان
مسیرهای تجارت مسلمانان در سال ۱۰۰۰ در سراسر آفریقای شرقی و غربی گسترش یافت و مسیر عنبر حدود ۴٬۰۰۰ مایل از شمال اروپا تا چین امتداد داشت. هانسن پیشرفت جهان مسلمان را به عنوان مرکز جهانی دانش و علم بازتاب میدهد که ریاضیات، اخترشناسی و همچنین مهارت خواندن و نوشتن و یادگیری برای مردان و زنان، از جمله بسیاری از بردهها را پیشبرد.
در دورهٔ میانهٔ اسلامی، تجارت مسلمانان در سراسر جهان به وفور رخ میداد. آنها شبکههای تجاری بزرگی را بین مناطق مختلف ایجاد کردند، که از آفریقای شرقی و غربی گرفته تا خاورمیانه، آسیای مرکزی، هند، جنوب شرق آسیا و حتی به سواحل شمالی و غربی اروپا و چین دراز میشد.
مسلمانان در این مسیرهای تجاری عمده، کالاهای مختلف را از جمله اجناس لوکس، مواد غذایی، پارچهها، ادوات و تجهیزات، عطرها و داروها، اسباب بازی و زیورآلات و غیره، به تبادل میکردند. مهمترین مسیرهای تجاری مسلمانان شامل مسیر عنبر، که از شمال اروپا تا چین امتداد داشت، و مسیرهای تجاری صحرایی در آفریقا بود.
همچنین، علم و دانش در جوامع مسلمان نقش مهمی داشت. مسلمانان به عنوان مرکز جهانی دانش و علم شناخته میشدند و به توسعهٔ مواردی مانند ریاضیات، اخترشناسی، طب، فلسفه و علوم دیگر پرداختند. آنها نظام آموزشی پیشرفتهای داشتند و مکتبها، کتابخانهها و مراکز آموزشی بزرگی را تشکیل میدادند.
علمآموزان و دانشمندان مسلمان مشهوری مانند ابن سینا، الخوارزمی، ابن رشد، ابن رشد، الفارابی و بسیاری دیگر، به پیشرفت علم و دانش در جهان تسهیم کردند. علاوه بر آن، مسلمانان به خصوص به توسعهٔ مهارت خواندن و نوشتن در جامعه عمومی اهمیت زیادی دادند، که برای همهٔ اقشار جامعه شامل مردان، زنان و حتی بردهها بود. این پیشرفتها در علم، دانش و تجارت به گسترش فرآیند جهانیشدن کمک کردند و تعامل فرهنگی و تجاری بین امپراتوریها و قومیتها را تسریع کردند.
بردگی
در کتاب "مسلمانان و تجارت بردهداری" نوشتهٔ والری هانسن، به بررسی و تحلیل جنبههای مختلف تجارت برده در جوامع مسلمانان پرداخته میشود. او به بردهداری به عنوان یک کسب و کار جهانی عظیم در هزارهٔ دهم تا هزارهٔ نوزدهم توجه ویژهای میکند.
هانسن اشاره میکند که تعداد زیادی از بردهها از منطقهٔ شرق اروپا به سمت جوامع مسلمان منتقل میشدند. تعداد بردههای اسلاو به حدی بود که معنای کلمهٔ "اسلاو" در زبان یونانی از معنای اصلی خود گسسته و به معنای گستردهتری به معنای "برده" استفاده میشود.
به علاوه، هانسن به ارقامی توجه میکند که نشان میدهد آفریقاییها در طول دورانی که بین سالهای ۸۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی در آن زندگی میکردند، حدود ۱۲ میلیون برده را به خریداران مسلمانی فروختند. این تعداد با تعداد حدود ۱۲.۵ میلیون برده که در طول قرن های شانزدهم تا هجدهم به سرزمینهای آمریکا برده شدند، رقابت میکند. علاوه بر آن، میلیونها نفر دیگر از شرق اروپا و آسیای مرکزی به بردهداری در جوامع مسلمانان واقع شدند.
این ارقام نشان میدهد که تجارت برده در جوامع مسلمانان یک کسب و کار بسیار گسترده و پرطرفدار بود و تاثیر عمدهای در تاریخ و فرهنگ آنها داشت.
مغول ها
امپراطوری مغول، با رهبری چنگیز خان و سپس جانشینان او، در قرن سیزدهم به سرعت گسترش یافت و به بزرگترین امپراطوری بر پایهٔ زمین در تاریخ تبدیل شد. تا سال ۱۰۰۰، ارتش مغول در آسیای مرکزی به عنوان یک نیروی قابل ترسی ظاهر شد. تحت حکومت مغول، چین تحولات فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی را تجربه کرد. امپراطوری مغول در سال ۱۲۷۹ به اوج خود رسید و از آسیای مرکزی و شرقی تا چین و اروپای شرقی گسترش یافت.
هانسن می گوید که امپراطوری مغول بزرگترین امپراطوری بر پایهٔ زمین در تاریخ بوده است، هم قبل و هم بعد از وجود خودش را توسط سوابق تاریخی تأیید میکند. گستردگی بینهایت این امپراطوری که بر یک قسمت قابل توجهی از آسیا و اروپا، از جمله چین و اروپای شرقی، گسترش یافت، مقیاس و دسترسی قدرت مغول در آن زمان را نشان میدهد. تأثیر امپراطوری مغول بر تاریخ جهان، فتوحات آن و تبادلات فرهنگی که تسهیل کرد، جنبههای قابل توجهی از آن دوران محسوب میشوند.
چین
هانسن تشریح میکند که چین چگونه به عنوان یک قدرت جهانی و برتر درآمد. او به تجارت فراوانی اشاره میکند که از طریق مسیرهای زمینی و دریایی چین با کشورهای جنوب شرق آسیا برقرار میشد. این مسیرها از سال ۳۵۰ به عقب بازمیگشتند. تجارت ادویهجات میان آفریقا و چین در اوج قدرت خود در حدود سال ۱۲۸۰ به گونهای بود که بیش از تجارت بین اروپا و آفریقا برابر ۱۰۰۰ برابر بیشتر بود. این تجارت فراوانی به چین درآمدزایی میکرد و مالیاتهای آن به پرداخت یک پنجم هزینههای عمومی و پروژههای دولتی کمک میکرد.
به دلیل فراوانی منابع کشاورزی در چین، کشاورزان امکان کشت محصولاتی برای صادرات و یا تغییر به استخراج معدن یا صید را داشتند. این وضعیت اقتصادی از طریق توسعه تجارت و صادرات، تنوع فعالیتهای اقتصادی را در چین تحریک کرد.
علاوه بر آن، سکههای چین به عنوان ارزش پول در ژاپن و مناطق دیگری شناخته شدند. این نشان از تأثیر و توان مالی چین در منطقه و در دوران مشخصی است.
در سال ۱۴۰۵، فرمانده ناوگان چینی به نام ژنگ هه، با صدها کشتی، نخستین سفرهای دریایی بزرگ چینی را به سوی خاورمیانه و ساحل شرقی آفریقا تحت نام "نخستین سفرهای چینی به غرب" راهبردی کرد. این سفرها موجب توسعهٔ تجاری و فرهنگی چین با این مناطق شد و نشان از نیرومندی و توانایی دریایی چین در آن دوره است.
درس های آموزنده
هانسن در اینجا بیان میکند که اروپاییها تنها پس از سال ۱۵۰۰ به طور قابل توجهی در زمینه کاوش و تجارت جهانی غلبه کردند. قبل از آن، تمدنهای پیچیدهٔ شمال، جنوب و مرکز آمریکا به دست اروپاییها به تسخیر درآمدند و در اثر بیماریهایی که اروپاییها برای آنها به همراه داشتند، تحت تأثیر قرار گرفتند. امپراتوریها و تمدنهای مانند آزتک، اینکا و مایا در این فرآیند نابود شدند.
در قرن نوزدهم، اروپاییها، به ویژه تحت رهبری بریتانیا، در تجارت جهانی غلبه کردند. این غلبه شامل استبداد و تسلط اقتصادی بر مناطق دیگر جهان بود. اما اروپاییها هرگز چین را به صورت مستعمره تسخیر نکردند. چین یکی از اندک کشورهایی بود که موفق شد استقلال و سیادت خود را حفظ کند و اجازه نداد به ستم و استعمار اروپاییها تحت فشار قرار بگیرد.
در مجموع، هانسن نشان میدهد که تجارت جهانی در هزاره پیشین برندهها و بازندهها را ایجاد کرد و اغلب منجر به رنج و ناخوشایندیهای اجتماعی و سیاسی شد. او به ما یادآوری میکند که درسهایی که از تجارت جهانی در گذشته آموخته شده، هنوز هم اهمیت دارند و باید به آنها توجه کنیم. دانش عمیق هانسن و زبان زیبا و جذاب او، این کتاب را به یک منبع غنی و جذاب برای علاقهمندان به تاریخ، علاقهمندان به کاوشها، دانشجویان و حتی پژوهشگران آینده تبدیل میکند.
دیدگاه خود را بنویسید